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[OGL] Schafft WotC die Lizenz ab?

Begonnen von Argamae, 14. November 2022, 16:13:06

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Argamae

Zitat von: Bangrim am 10. Januar 2023, 07:42:20Wotc selber hat das nicht bestätigt.

Ja, das stimmt... die sind seltsam still bisher. Was von einigen als Zeichen gewertet wird, dass der "Leak" der neuen OGL gezielt gesteuert worden ist, um die Reaktionen zu sehen.
In Memoriam Gary Gygax (1938-2008), Dave Arneson (1947-2009), Joe Dever (1956-2016), Greg Stafford (1948-2018), Terry K. Amthor (1958-2021) und Ingo Schulze (1977-2021)
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Bangrim

Möglich ist das.

Wobei ich glaube das bestimmte Dinge nicht geändert werden z.B. die Beschränkung der Kommerziellen Lizenz auf PDF/Print.

Damit kann wotc gezielt Sondervereinbarungen machen bezüglich des Hauseigenen VTT.

Die alte OGL können sie hinsichtlich 5e auch nicht so weiterlaufen lassen. Wenn 5e und OneDnD voll kompatibel sind, warum sollte man die neue OGL nutzen.

Mal abwarten
Koona t'chuta, Solo?

Der Mann in Schwarz floh durch die Wüste, und der Revolvermann folgte ihm.

Argamae

Zitat von: Bangrim am 10. Januar 2023, 08:15:04Die alte OGL können sie hinsichtlich 5e auch nicht so weiterlaufen lassen. Wenn 5e und OneDnD voll kompatibel sind, warum sollte man die neue OGL nutzen.

Genau das ist der Punkt, ja. Zumal ja nicht wenige sagen, dass es eh Augenwischerei sei, was WotC machen - eigentlich bräuche man die OGL überhaupt nicht, um Material für nicht rechtlich schützbare Spielregeln zu veröffentlichen. Wenn das so stimmt, dann bleibt die Frage, ob überhaupt etwas relevant ist, was WotC entscheidet.
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Maniac

Zitat von: Argamae am 10. Januar 2023, 11:35:06eigentlich bräuche man die OGL überhaupt nicht, um Material für nicht rechtlich schützbare Spielregeln zu veröffentlichen. Wenn das so stimmt, dann bleibt die Frage, ob überhaupt etwas relevant ist, was WotC entscheidet.
Für mich gehören OGL und SRD eigentlich zusammen. Man braucht ja auch Spielwerte und Mechaniken (D20) für ein Spiel woraus man sich bislang bedienen und etwas eigenes bauen konnte.

Ich war selbst zu der Zeit "TSR vs. USENET" nicht dabei aber solche Gedankengänge über Rechtswege scheinen wieder aufzuflammen.

Persönlich habe ich meine Labyrinth-Lord-Kampagne erstmal pausiert bevor sie überhaupt angefangen hat: Ich habe einiges an OGL-Material übersetzt und übernommen. Meine Webseite hat nicht wirklich viele Aufrufe aber ich denke vielen "Content Creators" geht es momentan so.

FUD

For those about to GURPS - We salute you!

Bangrim

Unabhängig davon ob einzelne Regeln rechtlich geschützt werden können, gibt es ja trotzdem das Problem ab welchem Umfang von Ähnlichkeiten rechtlich eine Grauzone erreicht wird. Siehe z.B. https://www.youtube.com/watch?v=2qatbLhqdLU&t=2s

Es gibt auf jeden Fall genug Unsicherheiten...siehe auch:

Whitehack wird vorübergehend aus allen Shops genommen (https://www.reddit.com/r/Whitehack/comments/106q48y/comment/j3irahh/)

Kobold Press will zukünftig auf ein eigenes Regelsystem setzen :
"As we look ahead, it becomes even more important for our actions to represent our values. While we wait to see what the future holds, we are moving forward with clear-eyed work on a new Core Fantasy tabletop ruleset: available, open, and subscription-free for those who love it—Code Name: Project Black Flag."

https://koboldpress.com/raising-our-flag/
Koona t'chuta, Solo?

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Argamae

Nachdem ein weiterer Leak aufgetaucht ist, der zeigt, dass WotC eigentlich am 13. Januar das offizielle Dokument zur neuen OGL 1.1 veröffentlichen wollten, nun aber aufgrund des Backlash zum geleakten Inhalt dieses Dokuments vorerst zurückrudern, schwindet auch der letzte Goodwill, den unabhängige Entwickler vielleicht noch gehabt haben mögen.

DnD Shorts (immerhin knapp 300.000 Abonnenten) fasst es ganz gut zusammen.

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Bangrim

Koona t'chuta, Solo?

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Maniac

Ich bin mir immer noch nicht sicher ob es an Wizards of the Coast alleine liegt...

Sie sind ja eine Tochterfirma von Hasbro und der Konzern schaut sich schätzungsweise seine Produkte in der "Boston Consulting Group Matrix" unter anderem an und das Hasbro-Management scheint der Meinung zu sein, dass im Geschäftsbereich des TTRPG noch Wachstum gibt.

Ich fürchte das Hasbro-Management assoziiert mit dem Begriff "Community" nicht verschiedene Indie-Publisher sondern vielmehr ihre Aktionäre. Getreu "shareholder value" soll jetzt die Marke "Dungeons&Dragons" allgemein monetarisiert werden.

Das Geld für offizielle Dungeons&Dragons Produkte landet dann bei Spekulanten (Dividenden) bzw. den hochrangigen Managern bei Hasbro. Mein Learning aus der ganzen Geschichte ist, dass ich eher Indie-Produkte kaufen sollte um die einzelnen Creator zu unterstützen.
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Bangrim

Also das liest man ja (gerade in Rollenspiel Foren) häufiger..

Der CEO von Hasbro war davor CEO von WotC. WotC hat seit 2015 (oder doch 2014) seine Umsätze massiv gesteigert. Gerade die Jahre 2020 und 2021 waren starke Steigerungen. In 2021 lag der Gesamtumsatz von Hasbro bei 5,X Milliarden. WotC lag bei 1,3 Milliarden. Die Tendenz kommt nicht überraschend, sondern war lange absehbar.

Die Mär das WotC ja eigentlich ganz anders will und nur Hasbro das anders sieht ist einfach nicht haltbar. Den Mist musste man schon bei Activision Blizzard immer lesen. Firmen wollen Profit machen. D&D ist halt im Mainstream aktuell in, perfekter Zeitpunkt um Kohle zu machen.
Koona t'chuta, Solo?

Der Mann in Schwarz floh durch die Wüste, und der Revolvermann folgte ihm.

Maniac

Danke für die Klarstellung. Den Activision/Blizzard-Fall habe ich nicht verfolgt und nur zum Teil mitbekommen.
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Bangrim

https://www.dndbeyond.com/posts/1428-a-working-conversation-about-the-open-game-license

ZitatHi. I'm Kyle Brink, the Executive Producer on D&D. It's my team that makes the game we all play.

D&D has been a huge part of my life long before I worked at Wizards and will be for a long time after I'm done. My mission, and that of the entire D&D team, is to help bring everyone the creative joy and lifelong friendships that D&D has given us.

These past days and weeks have been incredibly tough for everyone. As players, fans, and stewards of the game, we can't–and we won't–let things continue like this.

I am here today to talk about a path forward.

First, though, let me start with an apology. We are sorry. We got it wrong.

Our language and requirements in the draft OGL were disruptive to creators and not in support of our core goals of protecting and cultivating an inclusive play environment and limiting the OGL to TTRPGs. Then we compounded things by being silent for too long. We hurt fans and creators, when more frequent and clear communications could have prevented so much of this.

Starting now, we're going to do this a better way: more open and transparent, with our entire community of creators. With the time to iterate, to get feedback, to improve.

If this sounds familiar, it's because it's how we do it for the game itself. So let's do it that way for the OGL, too.

We'll listen to you, and then we will share with you what we've heard, much like we do in our Unearthed Arcana and One D&D playtests. This will be a robust conversation before we release any future version of the OGL.

Here's what to expect.

On or before Friday, January 20th, we'll share new proposed OGL documentation for your review and feedback, much as we do with playtest materials.
After you review the proposed OGL, you will be able to fill out a quick survey–much like Unearthed Arcana playtest feedback surveys. It will ask you specific questions about the document and include open form fields to share any other feedback you have.
The survey will remain open for at least two weeks, and we'll give you advance notice before it closes so that everyone who wants to participate can complete the survey. Then we will compile, analyze, react to, and present back what we heard from you.
Finally, you deserve some stability and clarity. We are committed to giving creators both input into, and room to prepare for, any update to the OGL. Also, there's a ton of stuff that isn't going to be affected by an OGL update. So today, right now, we'll lay out all the areas that this conversation won't touch.

Any changes to the OGL will have no impact on at least these creative efforts:

Your video content. Whether you are a commentator, streamer, podcaster, liveplay cast member, or other video creator on platforms like YouTube and Twitch and TikTok, you have always been covered by the Wizards Fan Content Policy. The OGL doesn't (and won't) touch any of this.
Your accessories for your owned content. No changes to the OGL will affect your ability to sell minis, novels, apparel, dice, and other items related to your creations, characters, and worlds.
Non-published works, for instance contracted services. You use the OGL if you want to publish your works that reference fifth edition content through the SRD. That means commissioned work, paid DM services, consulting, and so on aren't affected by the OGL.
VTT content. Any updates to the OGL will still allow any creator to publish content on VTTs and will still allow VTT publishers to use OGL content on their platform.
DMs Guild content. The content you release on DMs Guild is published under a Community Content Agreement with Dungeon Masters Guild. This is not changing.
Your OGL 1.0a content. Nothing will impact any content you have published under OGL 1.0a. That will always be licensed under OGL 1.0a.
Your revenue. There will be no royalty or financial reporting requirements.
Your ownership of your content. You will continue to own your content with no license-back requirements.
That's all from me for now. You will hear again from us on or before Friday as described above, and we look forward to the conversation.

Kyle Brink

Executive Producer, Dungeons & Dragons
Koona t'chuta, Solo?

Der Mann in Schwarz floh durch die Wüste, und der Revolvermann folgte ihm.

Christophorus

» (...) Nothing will impact any content you have published under OGL 1.0a. That will always be licensed under OGL 1.0a. (...)«

Okay, das heißt also, dass PAIZO und Konsorten ihr Pathfinder-/D&D 3.5/5e-Material weiterhin veröffentlichen dürfen, ohne Sanktionen befürchten zu müssen?
»Ich glaube, mit D&D werde ich nicht mehr glücklich...« - Zitat Greifenklaue

Bangrim

Alle bisherigen Veröffentlichungen bleiben unberührt. Alles was dann neu kommt muss die neue OGL nutzen. Das ist zumindest das was ich daraus lese
Koona t'chuta, Solo?

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Argamae

Zitat von: Christophorus am 18. Januar 2023, 22:30:01Okay, das heißt also, dass PAIZO und Konsorten ihr Pathfinder-/D&D 3.5/5e-Material weiterhin veröffentlichen dürfen, ohne Sanktionen befürchten zu müssen?

Ja, wie Bangrim auch schon schrieb. Aber das ist ja genau die Crux an der Sache: alte Veröffentlichungen halten die Dritthersteller ja nicht über Wasser, sie müssen/wollen ja neuen Content produzieren. Und dafür müssten sie, so will es WotC sie glauben machen, die neue OGL unterschreiben.
In Memoriam Gary Gygax (1938-2008), Dave Arneson (1947-2009), Joe Dever (1956-2016), Greg Stafford (1948-2018), Terry K. Amthor (1958-2021) und Ingo Schulze (1977-2021)
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Bangrim

Bezüglich Paizo zitier ich mich einfach mal selbst (aus dem Tanelorn):

ZitatZu PF2 hab ich gestern einen guten Beitrag aus Mai 2022 gelesen. Der Post ist von Michael Sayre, Design Manager bei Paizo :

https://www.reddit.com/r/Pathfinder2e/comments/to624f/lets_talk_about_3rd_party_products_why_they_are/i2c2plz/

Aktuell ist OGL drin, es gab die Überlegung es für die 2. Edition umzuarbeiten aber der Extra Aufwand (auch in Bezug auf 3pp) war zu groß. Wahrscheinlich sieht man das heute anders.

Und da der Link nicht zum richtigen Kommentar springt hier einmal die Aussage von Michael Sayre:
ZitatThat's less true than you think. D&D already keeps their most defensible IP to themselves and every word of PF2 was written from scratch. Many of the concepts (fighter, wizard, cleric, spell levels, feats, chromatic dragons, etc.) aren't legally distinct or defensible except under very specific trade dress protections that Paizo's work is all or mostly distinct from anyways, and game mechanics aren't generally copyrightable even if PF2's weren't all written from the ground up. Most of the monsters that touch WotC's trade dress protections (i.e. real-world monsters modified heavily enough to have a distinct WotC version that's legally protectable) have already been reworked or were just always presented as legally distinct versions that don't require the OGL, and things like Paizo's goblins have always been legally distinct for trade dress law and protected for many years despite being released as part of a system using the OGL.

Considerations like keeping the game approachable for 3pp publishers, the legal costs of establishing a separate Paizo-specific license, concerns about freelancers not paying attention to key differences between Paizo and WotC IP, etc., all played a bigger role in PF2's continued use of the OGL than any need to keep the system under it. Not using the OGL was a serious consideration for PF2 but it would have significantly increased the costs related to releasing the new edition and meant that freelancer turnovers would have required an extra layer of scrutiny to make sure people weren't (unintentionally or otherwise) slipping their favorite D&Disms into Pathfinder products. It would have also meant all the 3pps needed to relearn a new license and produce their content under different licenses depending on the edition they were producing for, a level of complication deemed prohibitive to the health of the game.

It's possible and even likely that the next edition doesn't use the OGL at all but instead uses its own license specific to Paizo and the Pathfinder/Starfinder brands. It's just important to the company that they be approachable to a wide audience of consumers and 3pps; this time around the best way to do that was to continue operating under the same OGL as the first edition of the game.
Koona t'chuta, Solo?

Der Mann in Schwarz floh durch die Wüste, und der Revolvermann folgte ihm.

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